کانون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا ( سلام الله علیها)

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

گزارش همایش «سیره اقتصادی حضرت امیرالمؤمنین-علیه السلام-»

11 اردیبهشت 1398 توسط کانون مدرسه علمیه الزهرا (س) همدان

 گزارش همایش «سیره اقتصادی حضرت امیرالمؤمنین-علیه السلام-»

مجریان همایش : واحد پژوهش مدرسه با همکاری کانون مدرسه

تصویب طرح: در مدیریت استانی حوزه های علمیه خواهران استان همدان

هدف از همایش: آشنایی با سیره ی اقتصادی حضرت علی-علیه السلام- به عنوان برترین راهکارهای اقتصادی و زمینه سازی برای ترویج عملکردهای شایسته اقتصادی در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب-مدظله-.

مدعوین:200نفر از اساتید،طلاب ،پژوهشگران ، مدیریت و معاونین محترم حوزه های علمیه خواهران در استان همدان، مسئولین مدارس علمیه خواهران استان همدان، مسئول محترم واحد خواهران سازمان تبلیغات اسلامی و مسئول محترم بسیج جامعه زنان.

مکان: مدرسه علمیه الزهراء(سلام الله علیها) ، همدان                   

زمان: 1398/2/7

فراخوان مقاله:نصب پوستر در تابلوی پژوهش مدرسه و ارسال آن به مدارس علمیه خواهران استان                                      

البته به سبب  ترغیب طلاب به ارسال مقاله تاریخ دریافت مقالات تا 1398/1/20 تمدید گردید .

                                   

ادامه »

 نظر دهید »

نشست علمی پژوهشی «سیره اقتصادی حضرت امیرالمؤمنین-علیه السلام-»

11 اردیبهشت 1398 توسط کانون مدرسه علمیه الزهرا (س) همدان

با حضوراستاد دانشگاه، جناب آقای دکتر علی غفرانی  

با توجه به سیره اقتصادی عمر و پارتی بازیهای عثمان، در زمان خلافت عمر و عثمان شکاف طبقاتی در مدینه به عنوان مرکز خلافت بسیار چشمگیر بود و بخش قابل توجهی از مردم به ویژه کسانی که تازه مسلمان شده و از بادیه به شهر آمده بودند، زندگی فقیرانه ا ی داشتند

از این رو شیوه عملکرد حضرت علی -علیه السلام-و نیز عدم توفیق ایشان در اجرای تمام برنامه های اقتصادی مورد نظر خود را باید در اثر این عوامل دانست.

- شیوه توزیع بیت المال که توسط خلیفه دوم عمر بن خطاب یعنی « تقسیم بر اساس سبقت در اسلام » بدعتگذاری شده و توسط عثمان نیز ادامه یافته بود، مشکلات بسیاری را پیش روی امام علی-علیه السلام- قرار داده و  اجرای عدالت و مساوات در تقسیم بیت المال را با مشکل جدی مواجه کرده بود.

 

.

ادامه »

 نظر دهید »

کارگاه موضوع یابی برای همایش سیره اقتصادی حضرت امیرالمؤمنین در تاریخ 27/11/97

20 اسفند 1397 توسط کانون مدرسه علمیه الزهرا (س) همدان

                                                                

استاد غفرانی پس از صحبت در باره سیره اقتصادی حضرت علی(علیه السلام) ،گفت: در مورد اقتصاد از دیدگاه امام علی  و نیز دیدگاههای امام علی مقالات و کتابهای زیادی نوشته و منتشر شده است. شما حتما باید چند مورد از آنها را در اینترنت یافته و بخوانید و از آنها به عنوان پیشینه تحقیق استفاده کنید مانند مقاله دکتر محمد مولایی استاد اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا.

سپسعناوینی درباره موضوع مطرح شده، پیشنهاد داده و درباره هرکدام توضیحات مفیدی مطرح نمود.

-         موضوعات پیشنهادی در حوزه سیره اقتصادی امام علی(علیه السلام) عبارتند از:

1- امام علی و بیت المال

2- اهمیت اقتصاد و مسائل اقتصادی در اندیشه و گفتار و رفتار امام علی(علیه السلام)

3- امام علی(علیه السلام)  و مقوله اسراف و صرفه جویی

4- اهمیت ساختمانهای دولتی در نگاه امام علی(علیه السلام)

5- خوراک و پوشاک در سخن و رفتار امام علی(علیه السلام)

6- مسئله حلال و حرام در گفتار و عمل حضرت علی(علیه السلام)

7- امام علی(علیه السلام)  و گونه های ارائه خدمات اقتصادی به گروههای اجتماعی

8- امام علی (علیه السلام) و ارائه خدمات اقتصادی در رسیدگی به فقیران

9- امام علی(علیه السلام)  و امنیت اقتصادی سالمندان

10- نظر امام علی(علیه السلام)  در باره دامداری و کشاورزی

11- امام  علی(علیه السلام)  و مدیریت اقتصادی خصوصی( عقل معاش)و تاثیر آن در فلاح اخروی انسان

12- امام علی(علیه السلام)   و تجارت

13- امام علی(علیه السلام)   و تشریفات و تجملات

14-امام علی (علیه السلام) و مالکیت ( انواع مالکیت . خصوصی – عمومی)

15- ابداعات و ابتکارات امام علی(علیه السلام)  در حوزه مسائل اقتصادی

16-راهکارهای امام علی(علیه السلام) برای مبارزه با مفاسد اقتصادی

-         موضوعات مقایسه ای

یک نمونه نوشتن مقالات مقایسه ای است. در این روش یک دیدگاه اقتصادی امام علی(علیه السلام)   را با یکی از نظریه های اقتصادی محققان معاصر مقایسه می کنید

17- میزان کار آیی و قابلیت اجرایی اندیشه های اقتصادی امام علی(علیه السلام)  در عصر حاضر

سوال : اندیشه های اقتصادی امام علی (علیه السلام) چگونه می تواند اجرایی بشود؟

سوال: با توجه به تفاوتهای شرایط زمانی امام علی(علیه السلام)  با شرایط زمان حاضر، اندیشه های اقتصادی امام علی در چه حوزه هایی می تواند کار آیی داشته باشد؟

18- موانع اجرایی اندیشه های امام(علیه السلام)  در عصر حاضر

سوال : اگر دولت بخواهد اندیشه های اقتصادی امام علی(علیه السلام)  را به مرحله اجرا در آورد، با چه موانعی مواجه خواهد شد؟

19- زمینه ها و علل و عوامل موثر در پیدایش اندیشه های اقتصادی امام علی(علیه السلام)

سوال: چه عوامل و زمینه هایی باعث ابراز نقطه نظرات اقتصادی خاص از سوی امام علی(علیه السلام)  شده است؟

20- اندیشه های اقتصادی امام علی(علیه السلام)  از واقعیت تا آرمانگرایی

سوال : آیا اندیشه های اقتصادی امام علی(علیه السلام)  قابلیت اجرایی و کاربردی دارد؟

21- بررسی علل عدم موفقیت برنامه های اقتصادی امام علی(علیه السلام)  در دوران خلافت( تاریخی است)

سوال:  چرا امام علی(علیه السلام)  نتوانست برنامه های اقتصادی مورد نظرش را به مرحله اجرا برساند؟

-    درپایان جلسه از حضار خواشته شد جهت آمادگی برای شرکت در کارگاه مقاله نویسی یکی از موضوعات را انتخاب نموده و مطالعات اجمالی را انجام دهند.

همچنین جهت ترغیب طلاب مدارس استان به تدوین مقاله وشرکت در همایش مذکور ، در ضمن نامه تمدید مهلت، موضوعات پیشنهادی برای سایر مدارس استان ارسال گردید.         

 نظر دهید »

گزارش هفته پژوهش مدرسه الزهراء(سلام الله علیها) همدان

08 دی 1397 توسط کانون مدرسه علمیه الزهرا (س) همدان

به نام پروردگار مهربانی که دعوت به دانستن را سرلوحه ی رسالت فرستادگان خویش قرار داد.

هفته پژوهش با طرح کلام پربار امیر المؤمنین(علیه السلام): «لاعمل کالتحقیق»و با امید تحقق آفرینش آثار و نظریات علمی آغاز گردید.

در هفته پژوهش با همکاری معاونت پژوهش وکانون مدرسه الزهراء(سلام الله علیها) جهت شناسایی پژوهشگران فعال و افزایش انگیزه پژوهش در بین طلاب و تشویق ایشان برنامه های ذیل اجرا گردید:

نواختن زنگ پژوهش با حضور مدیریت محترم مدرسه الزهراء(سلام الله علیها)،خانم افشین زاد

    هفته پژوهش ، زمان مناسبی است برای سر دادن شعارهای کاربردی پژوهش و ایجاد شور و شوق پژوهش ، به این منظور در روز اول هفته ی پژوهش ، زنگ پژوهش توسط استاد افشین زاد با سخنان ایشان درباره اهمیت پژوهش و پژوهشگری در جمع اساتید و طلاب حوزه به صدا در آمد . و در طی این برنامه معاون پژوهش بار دیگر رویکرد جدید پژوهشی مرکز مدیریت را مطرح نموده بر لزوم شرکت در کلاس های کارگاهی مقاله نویسی و پایان نامه نویسی تاکید کرد. این دوره کارگاهی مدتی است طلابی که در صدد تدوین تحقیق پایانی یا مقاله پایانی هستند با حضور استاد احمدی برگزار می گردد.

دیدار با استاد نویسنده خانم اسدبیگی

در هفته ی پژوهش دیداری با نویسنده و پژوهشگر، خانم نسرین اسدبیگی صورت گرفت. ایشان از اساتید موفق و محبوب در دروس فقه و اصول فقه، راه یافته به مرحله کشوری المپیاد اساتید، در رشته ادبیات عرب و فقه واصول، استاد داور و راهنمای تحقیق پایانی می باشد، که علاوه برتدوین مقالات چاپ شده کتاب نفیسی با عنوان « مبانی فقهی انقلاب اسلامی مبتنی بر اندیشه ی امام خمینی (ره)» تألیف نموده اند.

استاد اسدبیگی پس از ایراد خطبه، درباره فعالیتهای تحقیقی و اهمیت مکتوب نمودن مطالعات و قلم زدن، صحبت نمود.

در ادامه مطالبی درباره تلاششان برای تالیف کتاب و محتوای کتابشان مطرح نموده طلاب را به انجام فعالیت های علمی – پژوهشی با توکل بر خداوند سبحان، تشویق نمودند و بر لزوم استقامت و تلاش در این راه سعادت بخش به نیت قرب خدای مهربان تاکید کردند.

درپایان هدیه ای به ایشان تقدیم گردید

ادامه »

 نظر دهید »

گزارش هفته کتاب و کتابخوانی

08 دی 1397 توسط کانون مدرسه علمیه الزهرا (س) همدان

گزارش هفته کتاب و کتابخوانی

مراسم جشن آغاز امامت با شکوه امام عصر ، بقیه الله اعظم(عجل الله تعالی فرجه الشریف)زمان مناسبی برای ایجاد شور و شعور انقلابی در راه علم ودانش و توجه به اهمیت کتاب وکتاخوانی گردید. بدین منظور معاون پژوهش طلاب را به از سرگیری سربازی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) با سلاح کتاب و کتابخوانی دعوت نمود و با بیان توضیحاتی درباره برنامه های هفته کتاب، طلاب را به شرکت درمسابقه کتابخوانی ترغیب کرد.

برگزاری سیر مطالعاتی

سیر مطالعاتی، شیوه ای نیکو جهت افزایش میل به کتابخوانی است به ویژه اگر استادی بزرگوار با ارائه ی حاصل مطالعات خویش، راه را برای پویندگان هموار سازد .

در آغاز سیر مطالعاتی در موضوع انسان شناسی، از آقای حجت الاسلام والمسلمین سید آقا حسینی دعوت شد ایشان با بیان سئوالاتی بحث خویش را این چنین آغاز نمود:انسان کیست؟ ازکجا آمده؟آینده انسان بعد از مرگ چگونه است؟

تعدادی از دانشمندان مانند افلاطون، ارسطو ،سقراط و … در کتابهای خود ذکر کرده اند انسان اهل خطا و اشتباه است .از آنها پرسیده شد که انسان چه کند که گرفتار خطا نشود؟گفتند که اگر آدمی نسبت به موضوعی علم و آگاهی پیدا کند و کارهای خود را با علم و آگاهی انجام دهد خطا نخواهد کردو در کنار آن از زندگی لذت خواهد برد.

ارسطو گفته است اگر انسان بخواهد خطا نکند باید عشق و محبت را در قلب خود جای دهد و معشوق داشته باشد. در این مورد افلاطون می گوید: حکیم عاشق است

بنابراین انسان بودن مساوی با لذت بردن از زندگی و اجتماعی بودن ، در ارتباط بودن با دیگران و دارای احساس و وجدان(قلب) بودن، است.

ایشان در جلسات دیگر مبحث انسان شناسی را ادامه خواهند داد و کتاب انسان و ایمان شهید مطهری (رحمه الله علیه) وکتاب های حقوق بشر ووجدان علامه محمد تقی جعفری(رحمه الله علیه)  را برای مطالعه  طلاب معرفی نمودند. 

 

ادامه »

 نظر دهید »
  • 1
  • 2
تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

کانون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا ( سلام الله علیها)

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • همایش
  • نشسست علمی پژوهشی
  • مناسبت های ملی و مذهبی
  • معرفی کتاب
  • مسابقه مسابقه
  • آیین رونمایی از کتاب

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس